Interview EDI-Magazine

Manal El-Bied, één van onze Pioneers, heeft in een interview voor het Equality, Diversity & Inclusion Magazine van Universiteit Utrecht haar pad naar het hoger onderwijs gedeeld.

Ze laat met haar verhaal zien wat voor doorzettingsvermogen en lef er vaak achter een eerstegeneratiestudent zit. Er moeten vaak meerdere en andere hordes worden overwonnen om op de Universiteit te komen. Haar verhaal laat zien waarom het belangrijk is om onze dromen te blijven volgen en dat het ook goed is om daar de juiste steun bij te krijgen. Lees het hele interview: >hier<

Een stukje uitgelicht:

(EDI Magazine, 2024)

“Terugkijkend heb ik op basis van een te laag schooladvies onnodig gestapeld”,
zegt Manal El Bied. “Op de basisschool ging het me makkelijk af en was havo/
vwo het toetsadvies.

Maar de leerkracht zei: je hebt een migratie-achtergrond
en we twijfelen of je Nederlands wel goed genoeg is voor havo, laat staan voor
vwo.”

De school stelt het advies daarom bij naar mavo. “Daar gingen mijn
ouders in mee”, zegt ze, “wat vwo inhield wisten ze niet precies en je luistert
naar mensen die het kunnen weten.” (EDI Magazine, 2024)

Het is niet vanzelfsprekend dat iedereen dezelfde kansen krijgt, ook al zou je dit in Nederland wel verwachten. Ook met goede bedoelingen kunnen jongeren op een ander pad belanden dan waar zij het beste uit zichzelf kunnen halen. Het vereist veel extra wilskracht van jongvolwassenen uit vaak juist kwetsbaardere achtergronden, om te komen waar ze zich thuis voelen. Voor sommigen zoals onze Pioneers is dat de Universiteit. Als iemand zo hard werkt om hier te komen, dan moet dat erkent en gekoesterd worden.

Wij vinden het belangrijk dat er geen dromen blijven liggen en zo hopen we ook komende jaren meer Pioneers te helpen zich sneller thuis te laten voelen aan de Universiteit. Hiermee willen we onnodig uitval beperken en laten zien dat we deze unieke achtergronden juist waarderen.

Als je dit leest en je kent meer eerstegeneratiestudenten, help ons dan groeien door ze te wijzen op het programma! Inschrijven kan: >hier<

Dankjewel Manal voor je openheid en het EDI Magazine voor de mooie publicatie!