5 oktober 2023
Sonnenborgh

Diversiteit is van iedereen samen

Na vier succesvolle jaren en een samenwerking met meer dan 30 opleidingen, sluiten we in de herfst van 2023 het project Diversiteit in instroom en selectie (DIS) met een symposium af. Het doel van het project is om bij te dragen aan een cultuur waarin alle studiekiezers zich tijdens het proces van aanmelding, inschrijving en selectie welkom en gezien voelen. Met de afronding van het project eindigen de werkzaamheden rondom diversiteit in instroom en selectie niet. Op dit moment zijn we bezig met de doorontwikkeling van DIS op de lange termijn en de oplevering van een aantal handvaten. Tijdens het symposium kun je interactieve sessies volgen waarin je meer leert over het in de praktijk brengen van DIS. Voor meer informatie over het project kijk hier.

Het symposium vindt plaats in het Sonnenborgh museum op 5 oktober, van 13.30 tot 18.00.

13.30 Inloop
14.00 Opening door projectleiders Leoniek Wijngaards en Gönül Dilaver
14.15 Keynote “Thinking Together: the need for diversity

externe link

”, verzorgd door Chiara Robbiano (ENG).

Mensen om ons heen hebben verschillende disciplines, perspectieven, belichamingen en ervaringen. Je gedragen alsof iedereen je kloon is, is geen viering van gelijkheid, maar een gemiste kans om diversiteit te waarderen. Het waarderen van interdisciplinariteit en het waarderen van diversiteit gaan hand in hand: samen denken is essentieel voor wetenschap en onderwijs. Maar dialogen over verschillen heen vereisen inspanning – Chiara stelt 3 stappen voor.

1) De confrontatie met meerdere manieren van onderzoeken en leven en de erkenning dat ons perspectief gedeeltelijk is, kan ons uit het lood doen slaan. De Britse filosofe Sara Ahmed toont het voordeel van “desoriëntatie”, wat volgens mij noodzakelijk is voor “decentring”.
2) Wanneer we ons decentreren, worden we ruim: we universaliseren ons kader niet en worden ook niet relativistisch en onverschillig tegenover andere werelden. We luisteren.
3) Nadat we geluisterd hebben naar verschillende manieren van kennen en ervaren die ons zouden kunnen helpen om in contact te komen met wat echt is, gaan we samen nadenken. In dialoog gaan we op zoek naar wat ik “universalia voor deze tijd en ruimte” noem, naar discoursen en acties die in staat lijken -voor alle betrokkenen- om betere wetenschap, een betere wereld en, in de woorden van de Afrikaanse filosoof Bayo Akomolafe “een huis dat werkte voor ons allemaal, niet slechts enkelen boven de velen” te creëren.

15.15 Keuze uit verschillende interactieve sessies waaronder:

1. Theatervoorstelling Artikel 1 op de werkvloer (NL)
    • Bint gaat in op wat er speelt in “de onderstroom” in de ruimte. Zo wordt de mening van de minderheid belicht en niet alleen die van de massa. De theatergroep zal dit doen via een speelse, maar serieuze, interactieve aanpak, waarbij de onderstroom wordt verwoord via theatrale expressie.
  2. Rechtvaardige Selectie: Gelijke mogelijkheden en een diverse groep? (NL)
  3. Het gebruik van ons nieuw ontwikkelde kennisbank (ENG)
    • Tijdens deze workshop onderzoeken jullie samen met Sterre van Wierst en Gisela van der Velden wat diversiteit is en waarom het zo belangrijk is. We zullen ervaren hoe het is om een ander perspectief dan je eigen perspectief in te nemen en hoe dit de communicatie makkelijker maakt. Maar hoe kan dit je helpen om inclusiever te communiceren in voorlichtingsactiviteiten voor aankomende studenten? Er is een kennisbank ontwikkeld om je te helpen een overzicht te krijgen van verschillende tools, kennis en good practices om nieuwe studenten aan te trekken en op een inclusieve manier te verwelkomen. Tijdens deze workshop leer je deze kennisbank op een praktische manier te implementeren en kun je het perspectief van en ideeën uitwisselen met collega’s van andere opleidingen.
16.45 John de Wit, Diversity Dean aan het woord
17.00 Lancering van de DIS werkgroep met een hapje en een (fris)drankje

Voor wie is dit symposium bedoeld?

Het symposium is bedoeld voor zowel een breed publiek als voor de collega’s en studieverenigingen die werken aan voorlichting en werving. Voor het brede publiek met interesse voor diversiteit en inclusie en de stappen die we daarin kunnen nemen zijn de keynote en het theaterstuk interessant om te bezoeken. Voor iedereen die mee heeft gewerkt aan het project en/of aan de slag wil met onze handvaten zijn er de sessies die ingaan op de specifiekere aspecten van divers werven, voorlichten en selecteren. In deze sessies kun je ook terecht met vraagstukken over de thematiek.

Meld je hier aan voor het symposium