Interview met Chahida bij RTVUtrecht

Vanochtend was projectleider Chahida op de radio van RTVUtrecht te horen om daar met Bob van Beeten te praten over UP-Community. De hele uitzending luister je terug op de website van RTVUtrecht.

Tijdens het gesprek gingen ze in op de definitie van eerste-generatie-studenten en hoe zij de ongeschreven cultuur in het hoger en universitaire onderwijs zelf vaak moeten uitzoeken. Om hen hier wat beter een wegwijs te maken lanceert de Universiteit Utrecht vandaag een speciaal programma: University Pioneers Community.

Een eerste-generatie-student is een student die als het eerste uit de familie of het gezin gaat studeren in het hoger onderwijs. Daarbij zijn we coulanter als het gaat om broers, zussen, neven of nichten, maar deze studenten moeten zeker geen ouders hebben die in het hoger onderwijs hebben gestudeerd.

Ook Chahida was ooit een eerste-generatie-student. Helaas heeft ze dat als nogal vervelend ervaren. Het ging daarbij niet zozeer om de studie, maar vooral om alles wat erbij kwam kijken. Ze had echt het gevoel dat haar medestudenten een paar stappen voor op haar lagen. Zij wisten heel goed hun weg te vinden. Ze wisten waar ze bij aan moesten haken, en ook waar niet bij aan moesten haken. Waar de interessante stages zaten. Wat ze als vrijwilligerswerk op hun CV hadden moeten staan. Dat wist ik allemaal niet. Voor mij was het één groot mysterie. Het ging niet om de sfeer die heerste onder de studenten, maar dat in de tijd toen ik studereerde, en dat is walweer een hele poos terug, dat er minder oog voor was vanuit de universiteit. Je was gewoon een student en je deed gewoon mee. Dat zou anders moeten kunnen en vandaar dat dit project gestart is.

Naast deze community bestaat er ook het Eerste Generatie Fonds op de Universiteit Utrecht. Dit fonds biedt echter slechts ondersteuning op financieel gebied. Dus als eerste-generatie-studenten een laptop of iets dergelijks nodig hebben, die ze zelf niet kunnen bekostigen, dan kunnen ze een aanvraag indienen bij het Eerste Generatie Fonds. Wij voelden echter de noodzaak om ook een extra vangnet op te zetten. Het idee achter de community is dat wij oog hebben voor de diversiteit die onder eerste-generatie-studenten bestaat. Geen enkele eerste-generatie-student is hetzelfde. Daarbij gaan we er vanuit dat iedere student, dus ook eerste-generatie-studenten, andere behoeftes heeft. We bieden een breed programma aan. Denk aan mentoring, panelgesprekken of sociale activiteiten. Overal centraal staat het idee dat de student zelf kan besluiten waar deze behoefte aan heeft en waar deze gebruik van wil maken.

Het is al een tijd geleden dat Chahida studeerde, maar nu nog steeds merkt ze dat de behoefte voor zo’n community leeft onder de studenten. Het programma lanceert vandaag pas officieel, maar ze heeft al heel wat berichten gekregen van studenten die zeiden dat ze al een lange tijd wachten op zo’n programma. De UP-Community is zeker erg gewenst en Chahida kijkt er enorm naar uit om het vanmiddag te lanceren. UP maakt studenten een wegwijs binnen de universiteit op allerlei vlakken en biedt ze een netwerk en de ontwikkelkansen die niet eerste-generatie-studenten hebben.

Voor de nieuwe studenten die in september zullen starten zal er volop gecommuniceerd worden over het programma, maar op andere evenement zullen we zichtbaar zijn binnen de universiteit. Studenten worden lid van de community, zoals je van een studievereniging of studentenvereniging lid kan worden.

Studenten die geïnteresseerd zijn in UP kunnen gratis lid worden door zich in te schrijven via de website