Charisma te gast bij Sander over de brug

Op 30 januari 2023 ging Sander Schimmelpenninck in Tivoli Vredenburg in gesprek met schrijver en historicus Rutger BregmanDenise Harleman  oprichter van Collectief Kapitaal – en Charisma Hehakaya – oprichter van het Eerste Generatie Fonds – over de ideeën uit zijn nieuwe boek Sander en de brug. Presentatie was in handen van Eveline van Rijswijk.

Sander en de brug

In Sander en de brug presenteert Sander mogelijke oplossingen voor de kansenongelijkheid in Nederland, tijdens deze theatertour sprak hij met experts en ervaringsdeskundigen. Werken loont te weinig in Nederland, ons onderwijs biedt geen gelijke kansen en ons collectief is veel meer gericht op repareren dan investeren. Dat ondermijnt het geloof in sociale stijging en eigen verantwoordelijkheid.

Ook Charisma kreeg de mogelijkheid in te gaan op deze oplossingen:

“Ik heb veel financiële en sociale uitdagingen gehad. Zoals op het gebied van taal en ik kon bijvoorbeeld geen laptop of studieboeken kopen. Ik wil graag dat studenten die geen financiële steun krijgen de ruimte krijgen om zich te ontwikkelen en te starten op de markt. We bieden jongeren nu de keuze om schulden te maken – en ze zijn niet eens volwassen.”

“Ik heb verschillende kloven meegemaakt.”

– Charisma Hehakaya, Oprichter Eerste Generatie Fonds

Brugkaartje

Voor deze theatertour kon men een ‘brugkaartje’ kopen. Dit was een kaartje voor iemand met een kleinere portemonnee. Zo werd de avond toegankelijk voor een zo groot mogelijk publiek.